Weimar, een groene parel in Thüringen! - Reisverslag uit Weimar, Duitsland van Jasper & Janny Muijden - WaarBenJij.nu Weimar, een groene parel in Thüringen! - Reisverslag uit Weimar, Duitsland van Jasper & Janny Muijden - WaarBenJij.nu

Weimar, een groene parel in Thüringen!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper & Janny

22 Juni 2016 | Duitsland, Weimar

Vandaag al weer onze laatste vakantiedag inThüringen, voordat we morgen de grens over gaan naar Polen om Wroclaw te bezoeken. Het plan voor vandaag was om zowel Weimar als ook Erfurt te gaan bekijken maar door de veelheid aan mooie plekken en ook een beetje het warme weer, hebben we ons beperkt tot Weimar. Weimar is geen grote stad qua inwoneraantal maar wel qua plek in de historie. Het meest bekende voor ons Nederlanders is waarschijnlijk de periode van de Weimar republiek, die direct na het einde van de Eerste Wereldoorlog hier haar regeringszetel had. In die roerige tijd kwam het keizerrijk Duitsland ten einde en zochten de Duitsers een nieuwe regeringsvorm. Lang heeft deze republiek niet bestaan want met de opkomst van het nationaal-socialisme van Hitler werd Duitsland in de dertiger jaren een dictatuur. Tot zover een zeer beknopte geschiedenisles. In het Weimar van deze tijd zijn ons 2 dingen het meest opgevallen: 1) de grote hoeveelheid Duitse cultuurdragers, zoals Luther, Goethe, Schiller, Litzt, JS Bach, Nietsche die hier hebben geleefd en als aardige bijkomstigheid ook William Shakespear, die vanuit Engeland hier geweest is. 2) het enorm groene beeld van deze stad met een prachtig park langs de Ilm maar ook veel kleinere groene longen middenin de stad. Bijzonder is ook de oudste begraafplaats van Duitsland, met prachtige grafmonumenten, die al voor 1800 is aangelegd. Met de bijgevoegde foto's, die morgen geplaatst worden, is slechts een bescheiden indruk van al dat moois te schetsen.

Aan het eind van de middag hebben we nog een poosje op ons terras van de zon genoten en nu aan het eind van de avond en net voor middernacht plaats ik dit verhaaltje in ons reisdagboek en hopen morgen gezond weer op te staan om onze vakantiereis te vervolgen naar Wroclaw in Polen.

• 23 Juni 2016 - 10:19

Wantje:

Je kan zo een boek gaan schrijven Jasper; zo mooi en informatief je alles beschrijft.
    Met plezier "reis" ik mee.