Auschwitz, je wordt er stil van....... - Reisverslag uit Oświęcim, Polen van Jasper & Janny Muijden - WaarBenJij.nu Auschwitz, je wordt er stil van....... - Reisverslag uit Oświęcim, Polen van Jasper & Janny Muijden - WaarBenJij.nu

Auschwitz, je wordt er stil van.......

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper & Janny

30 Juni 2016 | Polen, Oświęcim

Gisteren, onze laatste dag in Krakau, hebben we een bezoek aan Auschwitz gebracht. Als je in de omgeving van Krakau bent, hoort dat er gewoon bij en toen we er rondliepen zagen we ook mensen, die we eerder in het centrum van Krakau zagen. Wat moet je vertellen over Auschwitz, wij en ik denk veel Nederlanders hebben al best veel beelden en verhalen, zoals het verhaal van Anne Frank, over dit verschrikkelijke vernietigingskamp gezien en gehoord. Maar toch, als je daar zelf rondloopt en in de vele barakken weer ziet wat er is gebeurd, dan wordt je daar stil van. Iets wat je op andere plaatsen waar veel toeristen zijn niet meemaakt. Om Auschwitz te bezoeken moet je eigenlijk mee in een groep met een gids erbij. Er worden veelvuldig rondleidingen gedaan met diverse talen maar op de dag dat wij er waren, was er geen Nederlandse rondleiding. Om niet te lang op een Duitstalige of Engelstalige rondleiding te hoeven wachten zijn we maar aangesloten bij een Franstalige rondleiding. Taalkundig niet te volgen maar zelf kijkend komen de beelden toch wel over. Eerst hebben we Auschwitz I (het museumkamp) bezocht om daarna met de pendelbus naar Auschwitz-Birkenau (II) te gaan, dat ruim 2,5 km verder ligt. Waar in Auschwitz I alles over wat er in Auschwitz is gebeurd met foto's, materialen e.d. in beeld is gebracht, laat Auschwitz II je zien hoe groot het kamp met zijn vernietigingsmachine is geweest. Ook zag je daar de details van de mensonterende leefomstandigheden waar alle gevangenen onder geleden hebben. Na afloop van ons bezoek zijn we in stilte terug gereden naar Krakau, beseffend waartoe mensen, geleid door volksmenners dus in staat zijn!

Voor Nederlanders is gebouw 21 in Auschwitz I interessant, omdat daar het verhaal van de deportatie van de Joodse Nederlanders met beelden en uitspraken van o.a. Anne Frank in beeld wordt gebracht.

Omdat dit de laatste dag van ons verblijf in Krakau was, zijn we 's-avonds in een heerlijke zomersfeer nog een glaasje gaan drinken op de Rynek, het centrale plein in Krakau. Tegen 12 uur waren we in ons appartement en vrij snel daarna sliepen we om uit te rusten en vandaag weer fris op weg te kunnen gaan naar onze laatste bestemming, Meissen bij Dresden waar we een appartement hebben op een Wijnlandgoed.