Krakau zien en dan ................ - Reisverslag uit Krakau, Polen van Jasper & Janny Muijden - WaarBenJij.nu Krakau zien en dan ................ - Reisverslag uit Krakau, Polen van Jasper & Janny Muijden - WaarBenJij.nu

Krakau zien en dan ................

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper & Janny

28 Juni 2016 | Polen, Krakau

Krakau bekijken/ervaren is enerzijds simpel en anderzijds reuze ingewikkeld.
Simpel gezegd: Krakau is katholiek, dus veel kerken en nog een klein beetje anders en dat maakt het juist zo ingewikkeld. Want Krakau is ook heel veel groen ( mooie parken, zoals helemaal rond de oude binnenstad waar de grachten al lang geleden zijn gedempt en waar nu prachtige lanen, waar volop gewandeld, gefietst, geflaneerd wordt), veel toeristen met alles wat bij toerisme hoort (aanbiedingen voor citytrips, ploppers die je hun restaurant in willen hebben, veel terrassen enzv.) maar ook historie: een prachtig kasteel met een kerk ( waar veel Poolse vorsten en historische figuren hun laatste rustplaats hebben gevonden), Joodse monumenten die in hun externe verschijning gigantisch contrasteren met de rijkdom van de vele katholieke kerken. En zo kan ik nog wel doorgaan, maar de juiste woorden vinden is moeilijk, anders gezegd bezoek Krakau zelf maar eens en beschrijf het op je eigen manier. Opvallend vind ik in zijn algemeenheid de relaxte sfeer op straat, in het verkeer en in de directe kontakten.

Als laatste wil ik nog laten weten dat we maandagavond geproefd hebben van de Poolse keuken met lekkere soepen en vleesgerechten smaakvol aangemaakt met cranberry's.